31.8.12

Джаспър Джонс: „Вече е нещо голямо да се вижда ясно, защото ние не виждаме нищо ясно.“


 

Джаспър Джонс е роден в Аугуста, Джорджия през 1930 г. Започва да рисува едва тригодишен. От рано подхранва интереса си към изкуство и поезия, учейки в университета в Южна Каролина, след това за кратко посещава училище за дизайн -Парсънс в Ню Йорк.
Първата зряла работа на Джаспър Джонс е „Флагът” (1954-55 г.), изработен старателно в техниките енкаустика и колаж с вестници. Веднага след тази работа, Джаспър Джонс започва сериите с цифри и мишени, отново в сложната техника енкаустика. За художника те са неутрални деперсонализирани, външни елементи, които представят обективно света, без естетическо наслагване  вътре в тях самите...„Картините с мишени и числа ми дават възможност да се чувствам отстранен от самите работи, неутрален спрямо тях, въвлечен в правенето им, но не и в оценяването им.”
Джаспър Джонс бива открит като автор и художник от галериста Лео Кастели, който случайно посетил ателието на Робърт Раушенбърг, близък приятел на  Джонс. Кастели организира и първата му самостоятелна изложба през 1958 г., знакова за Джонс и по друга причина.  Галерия „Кастели” е посетена от тогавашния директор на МОМА , Ню Йорк, който изкупува за Музея четири работи на Джонс. С експозицията и съпътстващата я критика, Джонс веднага е провъзгласен за една от водещите фигури в новото американско изкуство, който бележи края на доминиращия абстрактен експресионизъм. Подкрепен и вдъхновен от приятелството си с Раушенбърг и  хореографа Мерс Кънингам,  и силно привлечен от деструктивното наследство на Марсел Дюшамп, Джоунс бива световно разпознат като родоначалник на поп арта и минималистичното изкуство на 60-те години.
Характерните за Джоунс подчертано плоски изображения (като във „Флага” например) и систематичните повторения на образи, които използва в работите си, повлияват всички художествени школи на новата живопис, скулптура и концептуално изкуство.
Работата на Джаспър Джонс не принадлежи към никоя стилистически изяснена концепция, нито може да бъде включена към групова принадлежност. Неговият стил се изразява в смесване и редуване  на прозаично-конкретни буквени знаци и живописна абстракция. Картините му носят енигматично настроение, меланхоличност.
През 60-те години той прави и малки, но въздействащи скулптури на предмети от ежедневието като бирени кенове, електрически крушки, фенери и др. Към края на десетилетието си печели репутация на майстор в графиката.
От 1982 г. работата на Джаспър Джонс се променя напълно. Той започва да създава серии от реалистични  произведения, които съчетават нарисувани и копирани сюжети от предишните му периоди и от различни източници в историята на изкуството -  от графиките на  Барнет Нюман до  Олтара в Изенхайм, изработен от Матиас Грюневалд през 1505 - 1516. Засилва се автобиографичният елемент в работите му.  По същото време той  започва да развива нов мотив – правоъгълни лица с деформирани  черти, свързани с изкуството на Пабло Пикасо. В края на 80-те години Джонс се концентрира върху обекти от детството и спомените си, често експлоатиращи като основа мотиви от ранните му работи, смесени с призрачно вплетени галактики и съзвездия.
По настоящем Джаспър Джонс живее в Кънектикът, близо до Ню Йорк и остров Сейнт Мартин.
На 15-ти февруари 2011 г. художникът получи „Президентски медал за свобода” от Барак Обама като по този начин стана първия удоостоен с медала след Александър Калдер през 1977.

1 коментар:

  1. Наградени с Президенския медал са още художници - Андрю Уайът- 1963 и Джорджия О'Кийфи - 1977г.

    ОтговорИзтриване