31.8.12

Джим Дайн: Американецът Авангардист



Джим Дайн е роден 1935 г. в Синсинати, Охайо, където получава и бакълавърската си степен в сферата на изящните изкуства през 1957 г.
Име в изкуството той печели първо със създаването и участието си в хепънинги заедно с Алън Капроу, Олденбърг и музиканта Джон Кейдж. Тези хепънинги представлявали хаотични пърформанси, които се противопоставяли на меланхоличното настроение на експресионизма в Ню Йорк. Освен с това движение в изкуството, Джим Дайн е свързан и с поп арта, както и с нео-дада. Голямата му креативност му позволява да създаде артефакти в доста различни жанрове, теми и техники.
През 1962 г. Джим Дайн участва в исторически важна за развитието на изкуството изложба заедно с Анди Уорхол, Рой Лихтенщайн, Едуард Руша и др. Изложбата се нарича „Нова живопис, съставена от ежедневни предмети” / New Painting of common objects/. Организирана е от куратора  Валтер Хобс и се състои в Нортън Саймън мюзиъм. Експозицията има голям успех и е обявена за първата поп арт изложба в историята.
През 1966 г. Дайн излага в известната галерия на Робърт Фрейзър в Лондон, промотирала доста художници като Ричард Хамилтън, Едуардо Паолоци,  Анди Уорхол и други. Двадесет творби на Дайн обаче били обявени от полицията за „непристойни” и Фрейзър бил сезиран. От 1967 до 1971г.  Джим Дайн живее в Лондон. Връщайки се в Америка  (1971 до 1980 година), той се фокусира върху рисунки. От 80-та година нататък скулптурата преобладава в творчеството му. Един от най-известните скулптурни проекти на Дайн е 9 метрова бронзова  статуя на  Пинокио от 2008 г. Няколко години той работи и върху нова версия на книгата със собствени илюстрации. На тези тема създава и редица по-малки дървени скулптури и рисунки.  Това, което привлича и удивлява Джим Дайн в Пинокио е „ идеята за говорещо парче дърво, което се превръща в момче! Това само по себе си е като матафора на изкуство и е основен пример за алхимична трансформация.”
Дайн с охота и желание се обръща към широко поле от образи, много от тях произлизащи от намерени обекти и популярната или консуматорска култура. Като например ежедневните инструменти в бита, които имат автобиографичен характер и изображенията на сърца. Повторението е характерен мотив за поп арта, но Дайн  се опитва да се противопостави  чрез придаването на  емоционалност и лично отношение на  често използвани и деперсонализирани обекти. Сърцата в работите му, полихромни или чернобели, единични или многобройни, символизират присъствието на неговата съпруга Нанси в живота му и любовта към нея.  
 











В живописта, графиките, рисунките, скулптурите и колажите си Джим  Дайн комбинира различни техники с ръчно изписани текстове и поставя реални ежедневни обекти, противопоставяйки ги на неидентифициран фон.  Обектите му са и лични, и добре познати, и поетични, еротични, отразяващи неговото усещане за живота.
   

Няма коментари:

Публикуване на коментар