Джим Дайн е роден
1935 г. в Синсинати, Охайо, където получава и бакълавърската си степен в
сферата на изящните изкуства през 1957 г.
Име в изкуството
той печели първо със създаването и участието си в хепънинги заедно с Алън
Капроу, Олденбърг и музиканта Джон Кейдж. Тези хепънинги представлявали
хаотични пърформанси, които се противопоставяли на меланхоличното настроение на
експресионизма в Ню Йорк. Освен с това движение в изкуството, Джим Дайн е
свързан и с поп арта, както и с нео-дада. Голямата му креативност му позволява
да създаде артефакти в доста различни жанрове, теми и техники.
През 1962 г. Джим
Дайн участва в исторически важна за развитието на изкуството изложба заедно с
Анди Уорхол, Рой Лихтенщайн, Едуард Руша и др. Изложбата се нарича „Нова живопис, съставена от ежедневни
предмети” / New
Painting of common objects/. Организирана е от куратора Валтер Хобс и се състои в Нортън Саймън
мюзиъм. Експозицията има голям успех и е обявена за първата поп арт изложба в
историята.
През 1966 г. Дайн
излага в известната галерия на Робърт Фрейзър в Лондон, промотирала доста
художници като Ричард Хамилтън, Едуардо Паолоци, Анди Уорхол и други. Двадесет творби на Дайн обаче
били обявени от полицията за „непристойни” и Фрейзър бил сезиран. От 1967 до
1971г. Джим Дайн живее в Лондон.
Връщайки се в Америка (1971 до 1980
година), той се фокусира върху рисунки. От 80-та година нататък скулптурата
преобладава в творчеството му. Един от най-известните скулптурни проекти на
Дайн е 9 метрова бронзова статуя на Пинокио от 2008 г. Няколко години той работи
и върху нова версия на книгата със собствени илюстрации. На тези тема създава и
редица по-малки дървени скулптури и рисунки.
Това, което привлича и удивлява Джим Дайн в Пинокио е „ идеята за
говорещо парче дърво, което се превръща в момче! Това само по себе си е като
матафора на изкуство и е основен пример за алхимична трансформация.”
Дайн с охота и
желание се обръща към широко поле от образи, много от тях произлизащи от
намерени обекти и популярната или консуматорска култура. Като например
ежедневните инструменти в бита, които имат автобиографичен характер и
изображенията на сърца. Повторението е характерен мотив за поп арта, но
Дайн се опитва да се противопостави чрез придаването на емоционалност и лично отношение на често използвани и деперсонализирани обекти. Сърцата
в работите му, полихромни или чернобели, единични или многобройни, символизират
присъствието на неговата съпруга Нанси в живота му и любовта към нея.
В живописта,
графиките, рисунките, скулптурите и колажите си Джим Дайн комбинира различни техники с ръчно изписани текстове и
поставя реални ежедневни обекти, противопоставяйки ги на неидентифициран
фон. Обектите му са и лични, и добре
познати, и поетични, еротични, отразяващи неговото усещане за живота.
Няма коментари:
Публикуване на коментар